een perkamentmaker schraapt de vacht van een grote dierenhuid (prent uit 1568)Waarop werden oorkonden geschreven? En waarmee?

De oudste oorkonden werden geschreven op papyrus, gemaakt van de papyrusplant uit Egypte. De vellen papyrus bleven in de droge gebieden rond de Middellandse Zee lang goed, maar in vochtiger streken verging het materiaal vrij snel. Bovendien groeide er geen papyrus in Europa. Daarom zijn alle Nederlandse oorkonden op perkament geschreven. Dat lijkt op stevig papier, maar het is gemaakt van een heel ander materiaal: de huid van koeien, geiten, schapen of andere beesten. Een kalfshuid leverde het mooiste perkament, ook wel vellum genoemd.
Er kwam heel wat bij kijken om van zo'n harig dierenvel een dun vel perkament te maken. Nadat het dier geslacht was, werd de huid eraf gestroopt. Die weekten ze dan een hele tijd in stromend water, om het zacht en schoon te maken. Daarna legden ze het in kalkwater om de vleesresten en haarwortels los te weken. Vervolgens spanden ze de huid strak in een groot houten frame. Met een rond mes schraapten ze de haar- en vleesresten weg (zie het plaatje hiernaast). Met puimsteen polijsten ze de huid net zolang tot hij een glad oppervlak had.
Als het perkament bruikbaar was, haalden ze het uit het frame en sneden het op maat. Voor oorkonden was het perkament nu klaar. Schrijvers schreven met vaste hand de teksten op, vaak gebruikmakend van hulplijntjes die op het perkament waren aangebracht.
perkament wordt op maat gesneden en een laatste keer glad gepolijstVoor boeken moesten er nog wat extra werkzaamheden verricht worden. Perkamentvellen werden op elkaar gelegd (meestal in stapeltjes van vier), precies op dezelfde maat gesneden en dubbelgevouwen. Daarmee kreeg je een katern (een soort schriftje) dat samen met andere katernen in één boek gebonden werd. Dwars door een stapel katernen werden met een scherpe naald gaatjes geprikt die het gedeelte waarop geschreven moest worden afbakenden. Met een liniaal en een loden stift werd dat schrijfgedeelte met bijna onzichtbare lijntjes gemarkeerd. Daarna werden er met die stift en liniaal nog schrijflijntjes getrokken, zodat de regels keurig op elke bladzijde precies op dezelfde plaats kwamen te staan.

In de loop van de veertiende eeuw werd ook steeds vaker papier gebruikt om op te schrijven. Daarvoor gebruikte men oude kleren, hout- en andere vezels, die tot pulp gemalen werden. Daar werd een natte pap van gemaakt. Een houten frame met een fijn gaas werd in die pap gedoopt, zodat er een dun laagje papierpap in bleef liggen. Als dat opdroogde, was het papier klaar.
Papier was veel goedkoper dan perkament, maar ook minder stevig en minder fraai. Daarom werd voor de belangrijke teksten zoals oorkonden nog heel lang perkament gebruikt, tot in de negentiende eeuw.

Waarmee werden oorkonden geschreven?
Schrijvers werkten met ijzergallusinkt en ganzenveren of rietstengels.
De belangrijkste grondstof voor de ijzergallusinkt zijn de galnoten die op eikenbladeren groeien. Nadat de galwesp haar eitjes in een blad gelegd heeft, ontstaat op dat blad een harde ronde galnoot, waar de larven veilig in kunnen groeien. Die galnoten bevatten een hoog gehalte aan looizuren (gallo-tanninen). Als je dat combineert met ijzerhoudende stoffen, krijg je een zwarte inkt.
Voordeel van die ijzergallusinkt is niet alleen dat je er makkelijk mee kunt schrijven. Als hij eenmaal droog is, kun je hem bijna niet meer verwijderen. Ideaal dus voor het schrijven van oorkonden en boeken.
De tekst op oude oorkonden en in middeleeuwse boeken is tegenwoordig vaak bruin in plaats van zwart. Dat komt omdat de inkt onder invloed van zuurstof langzaam is verkleurd.

Als pen gebruikten middeleeuwse schrijvers meestal een ganzenveer, maar soms ook een rietstengel. De beste pennen werden gemaakt van de slagpen van een gans of een andere grote vogel (zwanen, kraaien, uilen, haviken en kalkoenen). Voor de ganzenveer plukte men in de lente de buitenste vijf slagpennen van levende ganzen. Liefst die van de linker vleugel, want die veren hebben een buiging die het meest geschikt is voor rechtshandige schrijvers. De onderste 'haartjes' werden verwijderd en de punt van de veer werd schuin afgesneden. Daarna haalden ze het merg uit de veer en werd de punt gevormd. Na een hardingsproces waarbij de punt van de pen eerst in water geweekt en daarna verhit werd, was hij gebruiksklaar.
Als je hem in de inktpot doopte, zoog hij zich vol met inkt, zodat je hem niet om de paar letters opnieuw in de inktpot hoefde te stoppen.
Mensen die voor hun plezier of voor het schrijven van diploma's en andere belangrijke papieren tegenwoordig nog aan schoonschrijven doen, vinden allemaal dat er geen fijnere pennen bestaan dan de ganzenveer.

Links

Wil je zelf een keer perkament maken? Kijk dan hier.

Klik hier om te zien hoe je van een ganzenveer een pen maakt (een Engelse site).

Wil je zien hoe een middeleeuws boek gemaakt werd, klik dan hier (een Engelse site).

Klik hier voor meer informatie over middeleeuwse handschriften